Sofi blev utsatt för ID-kapning under fyra månaders tid. Efter mycket frustration och arbete spärrade hon sitt personnummer hos UC för att få ett slut på problemet.
Det började med att ett telefonbolag gjorde en kreditupplysning på Sofi. När hon fick kännedom om det ringde hon telefonbolaget och ställde frågor.
-Någon hade använt mitt personnummer för att beställa telefonabonnemang och telefoner på nätet.
Totalt blev hon utsatt för tre bedrägerier under fyra månader. I varje fall polisanmälde hon och bestred fakturorna. Telefonbolagen kunde inte svara på varför de inte hade ID-kontroller vid köp på nätet. Bedragaren kunde till och med hämta ut mobiltelefoner i Sofis namn tre gånger trots att hon kontaktade både telefonbolagen och posten med information inför varje utlämning.
Med UC ID-Skydd kan du känna dig trygg! Vi bevakar händelser i din kreditupplysning, hjälper dig dygnet runt om något inträffar och försäkrar mot eventuella skulder.
-Jag kände mig förbannad och frustrerad. Och rädd för vad de kan göra.
Sofi tycker hon fick göra allt jobb själv, som att skicka information till teleoperatörerna för att bestrida fakturorna. När Sofi förstod att bedrägerierna började bli systematiska fick hon tips om att spärra sitt personnummer genom UC och bedrägerierna upphörde. Idag har Sofi även skaffat ID-Skydd från UC för att kunna känna sig tryggare i vardagen.
Hur ID-smart är du? Gör vårt test, det tar bara någon minut att genomföra och du får svar direkt! Ta mig ID-smart!