Allt fler uppger att de råkat ut för eller utsatts för försök till bedrägeri via sitt Bank-id. Sofia är en av dem som blivit utsatt, vilket ledde till att hon hamnade i skuld på över en halv miljon kronor. ”Från att inte ens vilja ta ett bostadslån, hamnade jag plötsligt hos Kronofogden”, berättar hon.
Nätbedrägerierna i Sverige ökar. Det vanligaste sättet att utsättas för ett bedrägeri är via bluffmail eller SMS, detta visar den årliga undersökningen Svenskarna och internet som Internetstiftelsen står bakom. En smartphone finns idag i nästan allas fickor, vilket betyder att en bedragare som använder sig av falska sms har en aldrig sinande ström av potentiella offer att kontakta.
I samband med högtider då mycket fokus ligger på konsumtion ökar riskerna för att drabbas av bedrägerier på nätet.
- Bedragare utnyttjar det faktum att väldigt många människor handlar på nätet. Men också att många konsumenter är ute efter att göra en bra affär, då kan det vara lätt att tappa omdömet, menar Gabriella Göransson, VD på UC AB som säljer ID-skydd till privatkunder.
I stort sett alla svenskar använder idag e-legitimation och mobilt Bank‑id. Det har blivit en självklar del av vardagen när vi sköter våra ärenden, signerar viktiga dokument och handlar på nätet. För de flesta av oss är det svårt att föreställa sig hur livet såg ut innan tjänsten fanns.
När ett Bank-id kapas så sker det ofta i bedrägeriets slutfas. Det är det verktyg som bedragaren sedan använder för att genomföra bedrägeriet. Att utsättas för en identitetsstöld är ofta skambelagt och troligtvis finns ett stort mörkertal i antalet anmälningar. Sofia utsattes under våren 2022, och har valt att dela sin historia.
- Jag är så arg och besviken. Jag vill berätta min historia för att andra inte ska hamna i samma situation. Samtidigt så vet jag, av egen erfarenhet, att det är så lätt att trilla dit även om du kanske ser dig själv som en ansvarsfull och noggrann person i de flesta lägen, säger hon.
Sofia är 30 år och bor i Stockholmsområdet. Hon hade aldrig tidigare tagit ett lån, då känslan av att inte vilja stå i skuld varit stark. Efter att under våren utsatts för ett bedrägeri där någon tog lån i hennes namn, till en total summa på en halv miljon, finns hon nu registrerad hos Kronofogden.
- Helt plötsligt började det dras pengar från mitt konto för köp av dyra saker som jag aldrig skulle få för mig att köpa. Det var märkesväskor och bedragaren försökte till och med göra ett skönhetsingrepp i mitt namn. Som för många andra tog det ett tag innan jag märkte vad som pågick. I mitt fall var det ingen, varken min bank eller butikerna, som ifrågasatte och meddelade mig att något inte verkade stämma, fortsätter hon.
Att fler uppger att de utsatts för försök till bedrägeri via sitt Bank-id kan bero på flera saker. Men en av anledningarna är att användningen av tjänsten har ökat. Ytterligare en anledning, och en bidragande orsak i Sofias fall, är att många saknar skydd vid ID-stölder. Inom ett så pass nytt och snabbväxande område som digital ID-identifiering finns det fortfarande många kryphål för bedragaren att nyttja. Det är få som har ett extra skydd för den här typen av bedrägerier.
Sofia beskriver hela händelsen och den påföljande processen som en ”cirkus”, där hon fick lägga näst intill motsvarande tid som för ett heltidsarbete. För att kontakta rätt aktörer och själv göra research kring vad som hade hänt.
- Det är lätt att vara efterklok men det är klart jag önskar att jag hade haft ett annat skydd. Men helt ärligt, hur många tänker på det? Jag trodde som de flesta andra att man i ett sånt här läge får hjälp. Det är nog inte många som har vetskapen om att ID-skydd är något som man aktivt behöver skaffa utöver sin ”vanliga” försäkring, fortsätter Sofia.
Gabriella Göransson menar att det här är en del i en större trend, där näthandeln riskerar att bli en fälla för inte minst unga personer som kanske inte alltid har samma erfarenhet och kunskap kring de risker som finns.
- Det är lätt ”klicka fel” eller signera något utan att ha läst det finstilta, särskilt bland unga som spenderar så mycket tid online. Många hemförsäkringar innehåller till viss del täckning för ID-stölder, men det är ett väldigt begränsat skydd. Det finns behov av förebyggande rådgivning och personlig handläggning, där någon undersöker omfattningen av bedrägeriet men också tar över och hanterar hela ärendet.
Den som utsatts för bedrägeri behöver ofta stöd genom hela processen. Det är en enorm stressfaktor att utsättas för ett bedrägeri, särskilt då det snabbt kan eskalera om man inte hanterar det på rätt sätt.
Sofia heter egentligen någonting annat. Vi har av säkerhetsskäl och med respekt för hennes integritet valt att använda ett fiktivt namn.