Det är enkelt att komma över någons identitet och därefter är det minst lika enkelt att inleda ett bedrägeri mot personen. Många ID-kapare arbetar strukturerat och det finns en mängd olika tillvägagångssätt, men ofta går det att se ett mönster där ID-kapningen går igenom ett antal faser.
Grunden i de flesta ID-kapningar är ett personnummer vilket är en offentlig uppgift i Sverige, och därmed enkelt att få tag på. Det förekommer också att bedragaren letar i pappersinsamlingscontainrar för att hitta brev eller blanketter där ett personnummer förekommer.
Det är enkelt att kapa någons identitet
Ofta behöver förövaren bara ändra din adress eller vittja din brevlåda för att få kontroll över din identitet. Många identiteter kapas även via internet. Sedan är det lätt att i ditt namn beställa kreditkort, teckna teleabonnemang eller handla mot faktura. En bedragare kan göra av med hundratusentals kronor på några dagar, utan att du märker något.
Nio tecken på att det kan ha skett en ID-stöld
- Du får meddelande om att en kreditupplysning som du inte känner igen är tagen på dig
- Du får telefonsamtal, e-post eller brev om varor som du inte har beställt
- Du får fakturor eller inkassokrav för varor eller tjänster du inte har beställt
- Du får papper från banken som du inte känner igen
- Du ser uttag och transaktioner som du inte känner igen på kontoutdrag
- Du får ansökningsblanketter om lån eller krediter som du inte har ansökt om
- Du får avslag på lån och krediter som du själv försöker ta
- Du upptäcker att ett för dig okänt mobilnummer är registrerat på dig
- Du får ingen post eller får meddelande om adressändring som du inte har beställt